RECENZJA dr Ewy Kaliszuk do książki CZASOPRZESTRZENIE

Po napisaniu książki przyszedł czas na obiektywną recenzję . Zależało mi na opinii osoby, która z jednej strony rozumie, czym jest edukacja domowa (ale widzi ją z pozycji obiektywnego obserwatora, niż entuzjastycznego uczestnika), a drugiej – reprezentuje najwyższe kompetencje z zakresu treści, których książka dotyczy. Zwróciłam się do dr Ewy Kaliszuk, która w mojej opinii łączy w sobie obie wspomniane cechy. Po pierwsze jest dyrektorem szkoły podstawowej (prawdziwej, nie domowej), w której są też zapisane dzieci edukowane w domu. Ma w ten sposób okazję do poznania różnych dzieci i różnych rodziców z tego środowiska, ich doświadczeń, sukcesów i problemów. Po drugie jest przyrodnikiem, zarówno z z wykształcenia, jak i z pasji. Recenzja była dla mnie tak łaskawa, że pragnęłabym umieścić ją w całości na okładce mojej książki. Niestety technikalia zdecydowały, że znalazł się tam tylko fragment tego testu. Dlatego poniżej publikuję go w obszerniejszym fragmencie.

Przy okazji: Pani Ewo, bardzo dziękuję! Pani słowa były dla mnie dużym zachęceniem.

Czasoprzestrzenie. Czyli jak uczyć dzieci historii i przyrody 

Edukacja domowa staje się coraz bardziej popularną pozaszkolną formą edukacji dzieci. Czas pandemii 2020 w istotny sposób przyczynia się do wzrostu liczby chętnych korzystających z tej formy realizacji obowiązku szkolnego. “Czasoprzestrzenie. Czyli jak uczyć dzieci historii i przyrody” jest praktycznym przewodnikiem, który może ośmielić wahających się rodziców do podjęcia takiego wyzwania, a właściwie jak pisze sama autorka, do rozpoczęcia “bardzo ekscytującego życia na co dzień”. Czytając kolejne strony książki czuje się entuzjazm i przygodę wspólnego odkrywania świata, autorka bowiem od sześciu lat towarzyszy swoim dzieciom w ich edukacji. Fascynacja taką formą rozwoju oraz naturalna potrzeba dzielenia się wiedzą i doświadczeniem zaowocowały ciekawą propozycją poradnika jak, kiedy i po co w ogóle uczyć się rozumienia otaczającego nas świata, tu sprowadzonego do dwóch aspektów: szeroko pojętej przyrody oraz historii. Autorka zwraca uwagę na niezwykle istotną kwestię, że nauka przyrody i historii nie rozpoczyna się wraz z pojawieniem się tych przedmiotów w programie nauczania w czwartej klasie szkoły podstawowej. To następuje znacznie wcześniej i wynika z naturalnej ciekawości świata, z jaką dziecko się rodzi. Warto od samego początku stwarzać dobre otoczenie do rozwoju oraz trwałego uczenia się przy jednoczesnej pielęgnacji fascynacji światem – w niej bowiem tkwi źródło wewnętrznej motywacji do działania. 

Wśród wielu nowych książek poświęconych edukacji ta jest bardzo praktyczną pozycją skierowaną przede wszystkim do rodziców i edukatorów związanych ze środowiskiem edukacji domowej, ale nie tylko. Także nauczyciele przedszkoli oraz szkół podstawowych mogą znaleźć ciekawe i sprawdzone metody i narzędzia do pracy z dziećmi. Sięgając po Czasoprzestrzenie znajdziecie między innymi inspiracje, jak rozpocząć proste eksperymenty naukowe, co to jest lapbook i jak go tworzyć z dziećmi w każdym wieku, co powinna zawierać torba podróżnika, jak wykorzystać gry w edukacji, czy piosenka może pomóc nauczyć się skomplikowanej budowy komórki, jak tajemnicze “peg dollsy” mogą rozbudzić ciekawość historyczną, a także, jak zaplanować cały proces uczenia się oraz jak wykorzystywać wszystkie zmysły do tego, aby na trwale zapamiętać pojęcia, procesy i fakty.

Nie pozostaje nic innego, jak tylko powiedzieć: do dzieła! A trzymana w ręce książka niech stanie się osobistym przewodnikiem i notatnikiem w jednym.

dr Ewa Kaliszuk, przyrodnik, pedagog, dyrektor Niepublicznej Szkoły Podstawowej Fundacji Królowej św. Jadwigi w Przyłękowie, mama dwóch córek, które są dla niej źródłem inspiracji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *